Tegnapi újság

Friss topikok

Linkblog

Tamás Gáspár Miklós: Az európázás kétes gyönyörei

2010.10.08. 12:07 | ondreak | Szólj hozzá!

A kelet-európai közélet mai megföllebbezhetetlen dogmája: az utókommunista új demokráciáknak be kell iratkozniuk a NATO-ba és az EU-ba. Ez jó kis dogma, különösen amíg nem vesznek föl bennünket. Addig is visszatart bennünket a remény a török-görög típusú idiótaságoktól, ami tiszta haszon. Néha az a benyomása az embernek, jó lenne, ha alaposan elhúznák a nyugatiak ezt a procedúrát - mint egyetemi oktató, jól tudom, milyen illedelmesek a vizsgára váró diákok, néha még a hajukat is megmossák. Öröm nézni, mennyire javítja néhány szomszédunk modorát az európai mézesmadzag: ha ez így megy tovább, itt-ott fölhagynak majd a protestánsok és a melegek hatósági páholásával, és ideig-óráig talán még a poszt-KGB is elül.
De persze a kelet-európai közvéleménynek halvány fogalma sincs az Európai Unió mibenlétéről - néhány banális gazdasági vita (például a mezőgazdasági támogatások) kivételével -, miközben minden félnadrág a nem létező "európai normákról" szaval.
Az utópiás radikalizmus 1989-i halála talán csak az igazi nagyszabású avant-garde ideológiákra volt érvényes: a világnézeti radikalizmus, ha tompítottabban is, tovább él. Ma három fő formájával találkozhatni: az egyik az iszlám integrizmus, a másik a radikális feminizmus, a harmadik az európai föderalizmus.
Mindhárom a forradalmi szocializmus örököse. (Senkit ne tévesszen meg az iszlám integristák "középkori" retorikája: az afgán tálibok Pol Pot - tehát végső soron Rousseau és Babeuf - utódai, nem Mohamed próféta unokái. Shiva Naipaul kimutatta, hogy az amerikai nagykövetséget megostromló, túszszedő iráni síita diákforradalmárok majd mind Berkeleybe jártak korábban; az algériai FIS/GIA kiáltványaiból 1968, a Vörös Nanterre hangja szól. Ha meg akarják érteni a mai Szudánt, E. P. Thompson és Peter Ackroyd Blake-könyveit tessék olvasni, Christopher Hill írásait a forradalmi-nonkonformista disszenterekről a XVI-VII. században, meg Kolakowski régi művét a németalföldi keresztyén radikálisokról: Chrétiens sans église.) Mindháromnak van félig-meddig tudatos rejtett programja (hidden agenda).
Mindhárom a hetvenes évek egycélú polgárjogi mozgalmainak (single-issue movements, Bürgerinitiativen) technikáját követi - akár a burkoltan kommunistabarát, rossz emlékű ún. "békemozgalom" a cirkálórakéták telepítése ellen a néhai Nyugat-Németországban -: húzz ki egy szálat a gombolyagból, szétbomlik az egész. De ne beszélj a gombolyagról (például a demokráciáról), mert azt még kedveli az elvakult, manipulált haladó kispolgár. Egy másik előd: a "népfront" föltalálója, Willi Münzenberg, a német bolsevik sajtócézár, a Komintern ügynöke, majd áldozata, a Barna könyvek fantáziadús antifasizmusának atyja, aki Hitler ellen agitálva Sztálinnak szerzett híveket a Rolland- és Barbusse-féle "hasznos hülyéktől" az olyan fanatikusokig, mint Sir Anthony Blunt, a királynő képeinek őre, udvari kamarás, nagyszerű művészettörténész, minden idők legjobb szovjet ügynöke, a friend of Dorothy. Csak a mostaniak mögött nincs világméretű üdvterv, habár számos magát antiimperialistának képzelő tiers-mondiste ("harmadikvilágista") az új keleti zsarnokságok néha öntudatlan kiszolgálója; így lett Garaudyból - Garaudy.
A mai radikalizmus radikalizmusa persze csekélyebb, mint 1917-1923 millenarizmusáé. A maiak is le akarják bontani a "burzsoá osztályállamot", de - az új iszlám részleges kivételével (Iránban van valami őrült kvázi-demokratikus mittudomén) - valamelyest kooperálnak a liberális demokráciákkal ("hosszú menetelés az intézményeken keresztül", esmeg 1968). Nem támadnak frontálisan, nem akarják betiltani mondjuk a magántulajdont és a parlamentarizmust, csak az emberi természetet óhajtják megreformálni (feministák, zöldek, muszlimok): ez a radikális forradalom legfontosabb jegye. A technikai részletek mellékesek (Iránban forradalom volt, Afganisztánban és Szudánban polgárháború, Algériában a FIS a demokratikus választásokat nyerte meg, az amerikai feministák a bírói út, az ún. "civil társadalom" [?] és az oktatási propaganda módszereit használják stb.).
Az iszlám forradalomnak a fiatal kommunista pártokéra emlékeztető fantasztikus sikersorozata jellegében félreismerhetetlen: egyszerre erkölcsi-politikai forradalom ez és megtérésre való fölszólítás. Innen a radikális iszlám hatalmas varázsa és óriási társadalomszervező ereje. Ezért tud hierarchikus erőszakszervezetek nélkül is konform-uniform viselkedést kikényszeríteni, leküzdeni a bűnözést és a kábítószer-élvezetet, a politikai anarchiát: a korbács és a csador inkább csak szimbólum, nincs mögötte (még) Cseka vagy inkvizíció.
A feminizmus a férfi-nő kapcsolatot alakította át alighanem örökre. Ez több, mint amennyit hetven év kommunista államosítása elért (no és bizonyára hasznosabb is: remélhetőleg), pedig nem volt mögötte a KB, a PB és a KEB, sem a Szent Szinódus. Az ezredéves szexuális hiedelem- és szokásrendszer módosulása, a patriarkális családkép eredményes szubverziója, a romantikus szerelemmítosz eltiprása, a "sisterhood" érzékenységének bevetésével a női erotika gyökeres átértelmezése (ma nincs film két nő kölcsönös vágyteli megrezzenésének epizódja nélkül, még a hindu tömegmoziban sem): ez mindenki életét megváltoztatja, szemben a női szavazati joggal, amelynek nem nagyon volt (kezdetben) látható hatása, vö. Pierre Rosanvallon kutatásaival az általános szavazójogról. Aki a közeljövőre kíváncsi, Katharine MacKinnont és Hélene Cixoust olvasson - ahogy 1968-ban jól tette volna, ha ismeri Blochot, Benjamint és Adornót, bár nem ők voltak a címlapon, hanem Marcuse, Cohn-Bendit, Geismar és Dutschke.
Az európai föderalizmus persze nem Rousseau, hanem Kant és a Varázsfuvola (közelebbről: Sarastro) leszármazottja. Kant Az emberiség egyetemes történetének eszméje világpolgári szemszögből c. írásában (1784) föloldja a fölvilágosodás Rousseau/Condorcet konfliktusát: az emberi természet kétféle elismerését (Machiavelli & Hobbes, illetve Rousseau) összeköti az emberi természet reformjával a történeti haladás (ergo: morális nemesbedés) dialektikus levezetésében. A "társiatlan társiasság" (ungesellige Geselligkeit) feszültségéből adódik a 8. tétel: "Az emberi nem történetét nagyrészt a természet arra irányuló rejtett tervének megvalósulásaként tekinthetjük, hogy létrehozzon egy belsőleg és - mint ami ehhez szükséges - külsőleg is tökéletes államformát, mint az egyetlen olyan állapotot, amelyben teljesen kifejlesztheti az emberiség összes természeti képességét." És a 9. tétel: "Az általános világtörténetnek az emberi nem tökéletes polgári egyesülését célzó természeti terv szerint való földolgozására irányuló filozófiai kísérletet lehetségesnek, sőt, e természeti cél vonatkozásában kívánatosnak kell tekinteni." (Kiemelés az eredetiben.) "Die vollkommene bürgerliche Vereinigung in der Menschengattung": a republikánus rendszerek népjogi együttműködése Az örök békében (1796) a racionális és föderális világállam megteremtésének alapja - a liberális-demokratikus forradalmak csak ebben a perspektívában jogosultak.
A fölvilágosító-szabadkőműves világpolgári világállam eszméjének első torzszülötte a ma általában megvetett Népszövetség volt. A Népszövetség - és a kezdetben radikális pacifista baloldali forradalmak: "annexió nélküli békét!", "nem akarok több katonát látni!" etc., etc. - annak a megdöbbenésnek volt a következménye, amelyet a többé-kevésbé republikánus rendszerű (azaz alkotmányos) államok háborúja váltott ki. Ez részben cáfolta, részben megerősítette a kanti recept igazát. Az I. világháború részvevői (Oroszország fontos kivételével) alkotmányos államok voltak, de nemzetállamok: gyászos kimenetelű konfliktusuk (Versailles, Trianon, Saint-Germain) megmutatta, hogy a republikanizmus föderalizmus nélkül mit sem ér. A Népszövetség elindult az államszövetség felé (sokkal több ún. jogosítvánnyal rendelkezett, mint az impotens ENSZ), de némely tagállamai (Olaszország, Németország, Szovjet-Oroszország) nem voltak republikánus-alkotmányos rendszerűek: tehát a föderalizmus sem ér semmit republikanizmus nélkül.
Az Európai Unió már zűrzavaros kezdetekor (Közös Piac, Szén- és Acélközösség, Montánunió, WEU, Európa Tanács stb.) a föderalizmus és republikanizmus kettősségének kanti tervén alapult. Eredete a francia Ellenállásban keresendő. Politikusai (Robert Schuman és Jean Monnet) szándékai mögött a londoni antifasiszta-gaulle-ista emigráció világnézeti kétértelműsége rejlik: a liberális Raymond Aron és a keresztény-korporatista (kathár-albigens-tálib) Simone Weil (L´Enracinement: Prélude a une Déclaration des devoirs envers l´etre humain [1944], posztumusz, 1949: tehát nyílt kihívás - akárcsak Vichyben! - a francia forradalommal szemben) a maga különféle (pro és kontra Rousseau) föderális republikanizmusával, amelynek ambivalenciája aztán újjászületett Charles de Gaulle és Jacques Delors kétféle föderális republikanizmusában a hatvanas, illetve a nyolcvanas években.
Az 1940-i összeomlás és árulás tanulságát Simone Weil fejezte ki a legerőteljesebben, a feje tetejére állítva Barres és Maurras mély meggyőződését: "Son dévouement a` l´État a déraciné la France." (Az "Idées" kiadás 150. lapja, Párizs: Gallimard, 1970: "Államhűsége fosztotta meg Franciaországot gyökereitől.") A Vichy-szégyen és a vele szorosan összefüggő kommunista veszély (előbb sztálinista, majd maoista formájában) sürgette a csődbe ment régi francia állam alternatívájának a kidolgozását: megtartani a békét, a prosperitást, a hatalmat a nemzetállam hanyatlásának korában. Megtartani a nemzetállam lelkesítő dichotómiáit, de ezúttal a francia/német ellentétet az Európa/angolszászok ellentéttel helyettesíteni (ezért ellenezte de Gaulle tábornok Nagy-Britannia fölvételét a Közös Piacba és barátkozott a Szovjetunióval meg a "harmadik világ", az "el nem kötelezettek" radikálisaival: André Malraux és Régis Debray politikája oly kevéssé különbözik!). Franciaország magára vette Németország terheit: a német identitáskeresés máig Párizsban zajlik per proxy, például a szűnni nem akaró Heidegger-vita örvén.
A Párizs/Bonn-tengely kiküszöbölte a klasszikus európai konfliktust, de evvel az európai centrumot mintegy semlegesnek nyilvánította a liberális kapitalizmus és a totalitárius államszocializmus világméretű küzdelmében, mintegy a britek és amerikaiak, illetve a szovjetoroszok és népi-kínaiak világhatalmi magánügyének tekintve a politikai szabadság kérdését. A francia-német "Európa" számtalanszor a Szovjetunió de facto szövetségesének bizonyult az Egyesült Államokkal szemben. Ezt még a RAF (a Baader-Meinhof banda) jelentős epizódja, a Guillaume-ügy és a néhai "NDK" (a Zóna) folytonos botrányai is alig ingatták meg. Francia- és Németország egy volt abban, hogy históriai okokból terhére volt a saját állama. "Die Furcht vor Deutschland ist nirgendwo größer als in Deutschland selbst" (sehol nem tartanak inkább Németországtól, mint Németországban) - írta Günter Grass, aki mély nemzeti önundorában Indiába költözött.*
"Une certaine idée de la France", Franciaország eszméje megszabadult a francia gondoktól, a III. és a IV. köztársaság dicstelen bukásának viszkető emlékétől - absztrahálták és exportálták, mint Nagy Frigyes, majd Metternich, majd Bismarck idején.
Az École Normale Supérieure és az École Nationale d´Administration (a híres ENA és a még híresebb énarques), no meg az École Militaire diplomásai Destutt de Tracy, vagyis a filozófiai bonapartizmus szellemében "konkretizálták" a kanti republikánus föderalizmust: a pénzt a németek adják, az észt, a stílust és a drámát Párizs. Bürokrácia, arisztokrácia és "nookrácia" csak a francia mandarinátusban olvadt össze Napóleon forradalmi intencióinak megfelelően: a párizsi mandarinok (és német, holland, belga tanítványaik meg olasz-spanyol olvasóik-rajongóik) uralkodnak Brüsszelben és Strasbourg-ban. A francia gyarmati közigazgatásra jellemző hiperracionalista "mission civilisatrice" - a német idealizmus visszahonosítása az expanzív bonapartista univerzalizmusba - az EU szelleme. Az elsőrendű tudósokkal és előkelő doktrinérekkel benépesített párizsi főhivatalnoki kar az utolsó "rend" (état) Európában, amelynek tekintélye van.
És amelynek Terve van.
Ebben nem csak az az érdekes, hogy a nemzeti etatizmust kidobták az ablakon, hogy a nemzetek fölötti etatizmus visszajöjjön az ajtón: itt a politikai autoritás és a nemzeti szuverenitás radikális újraértelmezéséről van szó. Lopakodó forradalom fölülről.
Ennek gondolati állomásai a következők:
1. Először is meg kell szüntetni a politikai-alkotmányos rendszer és a kulturális karakter kohabitációját (anti-Burke, anti-Madison). Egyszerűbben: le kell taszítani trónjáról a politikai hagyományt. A liberalizmus és a szabadelvű konzervativizmus ősei, a whig röpiratszerzők (elsősorban maga Burke, 1728-1797), de Hume (1711-1776) is a maga angol történetében a politikai szabadságot egyszerűen a brit alkotmányfejlődés tulajdonságának tekintették. A szabadság részben a korona és a parlament harcának akaratlan akcidense, részben az angol yeoman és freeman kvázi-etnikai kulturális "természetének" következménye, illetve a hajós-kereskedő tengeri hatalmak szükségleteiből fakadó állapot. A szabadság rendszere történeti esetlegességekből tevődik össze - ezt rendszerezte paradoxálisan az osztrák whig, Hayek (The Constitution of Liberty, Chicago & London, 1960). A szabadság, bárha jó, lokális jelenség: nem univerzalizálható - mondja az angol whig iskola -, forradalmi kiterjesztése abszurdum, csak rosszul végződhet. A kontinentális (francia-német) fölvilágosodás evvel szemben a politikai szabadságot eszménynek látta, amelynek a lokális-hűbéri sajátosságok csak akadályai: az igazságosság, a szabadság és a béke rendeletileg bevezethető, amennyiben a politikai közösségben megvan hozzá az erkölcsi akarat (ez utóbbi is előidézhető neveléssel, fölvilágosítással, humanista tudománnyal). Minden tradíció átlelkesíthető: ezt tette Kant a keresztyénség liberális-kritikai átalakításával, Fichte (Reden an die deutsche Nation, 1808) a német "nemzeti lényeg" ultrajakobinus értelmezésével. A kontinentális szabadelvű nacionalizmus jellegzetes jelszava az egyesülés, egyesítés, egység lett: a nemzeti-kulturális identitást szembeállították a "reakciós", "hűbéri" politikai hagyománnyal: lásd Risorgimento, lásd Bismarck, lásd Magyarország és Erdély uniója (1848, 1867), lásd osztrák pángermanizmus (Anschluss), lásd délszláv illírizmus, lásd csehszlovakizmus, lásd pánszláv mozgalom. Amiként a kis német fejedelemségeket megszüntették egy mesterkélten, "fölülről" megtervezett új nagynémet identitás előnyére, úgy most az EU-bürokrácia szövetkezik a szubnacionális, regionális identitásokkal a nemzetállam ellenében. Relativizálja (földarabolja) a nemzeti szuverenitást-autoritást, a nemzet előtti (prenacionális) kis tradíciókkal tartja sakkban a nemzetállamot, és a senki által meg nem választott mandarinátus (jogászi-fiskális bürokrácia: az új tervező elit) jó szándékára ruházza a jogok képviseletét a nemzeti parlament fölött, amelyek egyre inkább csak restriktív akadálynak tűnnek föl. A tagállamok republikánus rendszeréért (például az emberi jogi bíráskodás, továbbá a társadalmi igazságosság ismérveinek központi kiszabása révén) egyre inkább a föderáció felel: az "amerikai" tömegkultúra elleni cenzori kampányok pedig a nemzetközi avant-garde-ot teszik az új európai hivatalos népművészetté, a múzeumokra-kiállításokra épített euroskanzen pedig az aurájától megfosztott közös keresztyén ikonográfiát a` rebours (mondjuk Cézanne és Schiele felől visszafelé) interpretálja, hátat fordítva a még hagyományosan eleven, szubsztanciális és pasztózus atlanti-maritim műveltségnek. Az EU-tudat a nagy Vermeer- és Degas-fölhajtásokban, az új Bayreuth-ban és az eszelős méreteket öltött konferenciaturizmusban ölt testet. Az agresszív, védővámos, az amúgy megtagadott múlttal hencegő "európai" kulturális imperializmus fenyegeti Amerikát, és nem megfordítva. (Hollywood azért jó lesz a jehuknak.) Az erőszakos euroszabványosítás (amelyre Dürer- és Chardin-matricákat nyalnak) olyan méretű paternalista beavatkozási kedvre utal, aminőt a nyugat-európai honpolgárok már soha nem engednének meg nemzeti parlamentjeiknek, de az EU-bürokráciát a szavazók nem tudják leváltani: ellenállni csak luddita durvasággal lehet.
2. Politikai autoritás természetesen létezett a nemzeti szuverenitás előtt is, és elvben létezhetik utána is. Az EU-mandarinátus nagyon okosan használta föl a maga javára a nemzeti politikai osztályok vonakodását a szuverenitás átruházásától. A szuverenitás megmarad a nemzetállamoknál, hiszen az EU szerződéses természete lehetővé teszi az ideiglenes jogátruházást, amelyet a nemzeti parlament bármikor visszavehet, a helyben becikkelyezett EU-direktívák pedig a nemzeti jog részei: erre Noel Malcolm, a kitűnő fiatal brit konzervatív író (mellesleg a legjobb Bosznia-történet szerzője) mutatott rá egy tory röpiratban. - Szóval a szuverenitás megmarad alakiságaiban, de irrelevánssá válik. - Ha a politikai autoritás gyakorlása esetleges lesz, a politikai közösség (polity) szépen elillan. - Ne feledjük, hogy az államellenes libertarizmusnak két variánsa van: a neoliberális (Nozick) és a forradalmi szocialista (Lenin: Állam és forradalom). Az utóbbi föltételezi, hogy a társadalom önújratermelése politika nélkül (intézményes kényszer nélkül) is lehetséges, a közvetett-reprezentált közjó eltűnése nem vezet a honpolgárok érzéki-privát atomizáltságához. Az EU-mandarinok is ebben bíznak: a nemzetállamok intézményeinek fokozódó decentralizálását (vö. nálunk is: "önkormányzatiság", vö. precízen Maóval: "a falu [a régió] bekeríti a várost") sikeresen azonosítják a szabadsággal, a nemzetek fölötti központosítást, mivel bürokratikus ("szakmai"), nem pedig politikai, mint a liberális spontaneitás kvázi-megfelelőjét írják le. És nem is lódítanak nagyot. - A szabályozás, habár irányzatos, mégsem politikai: az elszabadult hivatali racionalitás önműködése. - Lenin abban reménykedett, hogy a minimális államot szakácsnő is elkormányozhatja; az európai nemzetállamokat egyre inkább szakácsnők, viceházmesterek és segédkönyvelők kormányozzák - egyszerű, mert a láthatatlan EU-mandarinok majd megmondják, hogyan. A liberális társadalom középpontja többé nem a liberális állam, hanem a franciásan nemzetközi jogtudó-banki elit, amely nem túl erős, de arra van ereje, hogy a számára zavaró demokratikus politikát az irrelevanciák területére szorítsa vissza. - Az autoritás és a szuverenitás szétválasztása nem sokaknak fáj, olyan gyalázatos morális állapotban vannak a nemzetállamok. Az "euroszkeptikus" tory jobboldal nagy közírói - Sir Peregrine Worsthorne, Auberon Waugh, Paul Johnson, Bernard Levin - ma már belemennek a brüsszeli gallo-germán kormányzásba, olyan barbárnak és vulgárisnak érzik a brit politikát. Gyarmatosítsanak már végre bennünket - sóhajtják -, ha külföldiek és szocialisták, annál jobb.
3. A kulturális karakter és a politikai jelleg, az autoritás és szuverenitás szétválasztása forradalmi taktika. Egyáltalán nem a hagyományos szociális értelemben már föllelhetetlen nyugat-európai burzsoázia érdekében (polgárság? - hol van az már? - intelem kezdő polgárosodóknak), hanem a liberális politika és a demokratikus mozgósítottság diszperziója, szétszórása végett gyakorolják - ez Hayek szavával a hamis individualizmus. A nemzetállamok között szokásban volt, racionálisan bírálható konfliktusokat a szubnacionális etnikai-regionális csoportok közötti apolitikus, területért és szimbolikus befolyásért folytatott primitív küzdelmekké silányítják - pedig az előbbiek se voltak leányálom. Sajnos az emberi és kisebbségi jogok uralkodó értelmezése is errefelé nyomja a politikát, illetve a politika megszüntetését.
Mivel Kelet-Európában különben is napirenden van a politika halála, mi igen könnyen az euromandarinok karjai közé zuhanunk. (Olyikuk egész csinos.) Mi a közjót pusztán az egyének javai summájának fogjuk föl, tehát összekeverjük a közérdek igen szűkre szabott képzetével. Ennek a képviselete senkire nem ruházható, tehát bárkire.
Orbán Vik, a magyar Országgyűlés EU-ellenes bizottságának elnöke téved, amikor - az általa egyébként nem ismert - nemzeti sajátosságaink (a "Ki mit tud"-ra gondol?) elvesztésétől fél. Az euroskanzenban jól mutat majd a Csontváryból és Feszty Árpádból multimediálisan összemixelt CD-ROM-pavilon. Ami elvész, az a demokratikus politikai közösség.
De az elvész amúgy is.
* A német politikai identitás egyetlen mély történeti analízise - sajna - csak a kiváló nácimosdató, Ernst Nolte professzor kínos, ám olykor lángelméjű munkáiban található. Nolte először magyarul: Magyar Filozófiai Szemle XL, 1996/1-2-3., pp. 183-252. Vö. Yesayan P. Yesayan: Caucasian Unity: Those Who Love It and Those Who Rather Detest It Up To The Point of Vomiting: A Concise History of Armenian Political Thinking from Emperor Traianus to Second Lt. B. P. Elbasyan, Jr., Sydney & Chisinau & Durham: The University of Kishinev Press, 1995. [Ezt a könyvészeti utalást Tőkéczki Lászlónak köszönhetjük. - A szerk.]

TAMÁS GÁSPÁR MIKLÓS

/MaNcs, VIII. évfolyam 41. szám/

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://ondreak.blog.hu/api/trackback/id/tr872355986

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nacsinák Gergely András - SCHIELE FÁI 2011.02.07. 15:09:11

Ő volt az, aki egy kórboncnok akkurátus mozdulataival tárta fel modelljei személyiségét, mintha ecset helyett szikével dolgozna. Az álarcokkal együtt többnyire az arcokat is sikerült letépnie. Megfestette az évtizedekkel később megvalósuló, akkor elépz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása